Man kan med all rätt uppleva Facebooks börsintroduktion som överrapporterad – så vitt jag kan minnas är det första gången begrepp som IPO och P/E blivit direkt folkliga – så hoppas att du som läser bloggen står ut med lite till.

Jag tänkte nämligen att det efter ett antal handelsdagar, efter en stabilisering av handeln, kan vara intressant att jämföra FB:s börsnotering med tidigare uppmärksammade noteringar inom tech/webb-området, som FB inför sin börsintroduktion jämförts med. Nu ska man i och för sig ska vara försiktig med att bunta ihop ”internetbolag”, men det ger något slags perspektiv på hur dålig kursutvecklingen i FB verkligen varit. Sedan är det självklart så att man får ett bättre ”facit” ju längre man väntar,

Låt oss börja med att slå fast att Facebook tagits emot med direkt iskyla på börsen. Venturebeat konstaterar i sin genomgång att aktien efter första veckan, med ett kursfall på drygt 13 procent, haft den sämsta kursutvecklingen av alla amerikanska storbolag som noterats senaste decenniet, om man tittar på första fem handelsdagarna.

Kursen står för tillfället (tisdag förmiddag, före USA-börsernas öppning) i 32 dollar, en nedgång på nästan 19 procent från teckningskursen på 38 dollar.

Linkedin som noterades i maj förra året, med teckningskurs 45 dollar, handlas nu runt 100 dollar – i det fallet alltså mer än en kursdubbling. Även om kursen backade något efter den inledande rusningen har Linkedin aldrig handlats till lägre nivåer än runt 60 dollar, det vill säga runt 30 procent över teckningskursen. De som ropade ”bubbla” då har så här långt alltså de facto haft fel, även om man ska tillägga att bolaget är extremt högt värderat i förhållande till årets förväntade vinst . Man ska komma ihåg att Linkedin redan till teckningskurs hade den högsta värderingen för ett internetbolag sedan Google.

Google, ja. Många är välbekanta med att sökjätten varit en makalös succé på börsen, med en uppgång från 100 dollar (stängningskurs premiärdagen) till nuvarande noteringar strax under 600 dollar. I Googles fall ska man tillägga att börshypen matchats av en fantastisk vinsttillväxt och det så kallade P/E-talet ligger för tillfället på rätt fina 17,93.

Kinesiska sökjätten Baidu som med buller och bång noterades 2005 – en IPO jag själv bevakade som reporter på DI – med teckningskursen 27 dollar, handlas nu till kurser runt 120 dollar. En tidig investering i bolaget har alltså gett en avkastning på ungefär 290 procent. Baidu stack 350 procent på första handelsdagen och har heller aldrig varit i närheten av att bottna vid teckningskursen.

Bland de riktigt stora noteringarna är annars Groupon den stora besvikelsen. Aktien, som noterades i slutet av förra året, handlas nu till kurser runt 12 dollar, ett dramatiskt ras i jämförelse med en teckningskursen på 20 dollar. Men till och med Groupon orkade med att lyfta över teckningskursen i de inledande veckornas handel, till skillnad från Facebook.

Vad ska man dra för slutsatser av detta? En förmildrande omständighet är så klart att Facebook noteras i en tid av relativt stor börsoro. Men i övrigt gäller den gamla klyschan ”marknaden har alltid rätt, även när den har fel”. De kollektiva förväntningarna på att FB ska kunna omvandla sina enorma mängder data om användarna till framtida vinster är alltså små.

, , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *