”10 Reasons Why Jeff Bezos Is The Smartest Guy Around” är rubriken på Jerry Silfwers blogginlägg om Amazongrundaren, ett blogginlägg som i kommentarerna får välformulerat mothugg av Björn Jeffery.
Den här debatten, mellan två skickliga retoriker, är rekommenderad läsning. Den tangerar många viktiga skiljelinjer i synen på webb och digital utveckling, exempelvis öppet vs proprietärt.
Jag gjorde själv några instick i diskussionen på Twitter, med dessa huvudpoänger:
★ Björn har rätt i att exempelvis Apples och Amazons verksamheter inte är jämförbara, eftersom de ägnar sig åt helt olika saker. Men om man ändå ska klumpa ihop ”de fyra stora” (Apple, Google, Facebook, Amazon) så som ofta görs tycker jag att Amazon för tillfället är mest spännade från ett ”brains-perspektiv”. Det kan handla om allt från företagets oändligt sofistikerade logistik- och CRM-apparater till tjänster som ”Mechanical Turk”. För en högintressant jämförelse mellan just Amazon och Google kan jag varmt rekommendera Steve Yegges inlägg här, från i fjol.
★ Jag har svårt att förstå varför låg marginal mer eller mindre lyfts fram som ett självändamål. Tvärtom har förutsättningarna för att driva affärsverksamhet med hög marginal – både på produkt- och företagsnivå – aldrig varit bättre. Björn underbygger den poängen på ett bra sätt, tycker jag.